הקשר בין הומור לפיתוח מנהיגות
ניהול, מנהיגות וסמכות קיבלו יחסי ציבור רציניים מידי.
אבל אולי דווקא ההומור הוא הכלי הנכון לתת קונטרה לכל עולם הניהול כיוון שלהומור יש יכולות
יוצאות דופן להפוך מנהיגים לאנשי חזון, צוותים למוקדי כוח וארגונים לקהילות משגשגות.
ההומור כבר מזמן לא נחלתם של הסטנדאפיסטים הבודדים ושל מועדוני הלילה,
הקומדיה מקיפה אותנו ותופסת נפח גדול בשנים האחרונות, בתכניות הטלוויזיה, ברשתות החברתיות
ומשום מה, רק מקום העבודה נותר מאחור.. כה רציני..
why so serious?
(כל הכבוד למי שזיהה את הקונטקסט)
לצחוק יש יתרונות רבים, בריאותיים, נפשיים, אך גם חברתיים.
הומור הוא כלי בלתי נפרד מחיי היומיום שלנו וכדאי שנדע להשתמש בו לטובתינו,
כי בכל הקשור לארגונים, חברות, קבוצות- ההומור הוא מפתח קסמים!
אז מה הקשר בין הומור למנהיגות?
מיד אגלה לכם. בחיי.
צחוק מייצר תחושת ביטחון ונוחות
חשבתם פעם שהומור יכול להפחית את הסיכון בביקורת מדרגים בכירים? אני בטוחה שאם תסתכלו לאחור תשימו לב למצבים בהם השתמשתם בבדיחה (בכוונה או בטעות) וזכיתם לאהדה, להארכת הדד ליין או לריכוך התנגדות?
וואו יש לי אינספור דוגמאות. כמו הפעם ההיא שעברתי טסט ראשון (בירושלים!) רק כי התלוצצתי עם הטסטר! הרדיו ניגן את שירם של שלמה ארצי ונורית גלרון "המיסטיקנים הסינים". אני העזתי לפצות את פי ולשאול לתומי "זה- המסטיקנים הסינים או המסטיקנים הצינים?"
בדיחה גרועה לכל הדעות. חוץ מדעתו של הטסטר שברגע זה קניתי את עולמו ובום! עברתי.
תודה רבה.
הומור הוא כלי נהדר לתקשורת בארגון- הוא יכול לעזור לנו להעביר מסרים בדרכים נעימות ומאפשר לאנשים לומר דברים שאם היו נאמרים בצורה ישירה יותר, הם היו נתפסים כפוגעים או מאיימים.
בסיטואציה של הומור, מקבל המסר יכול להגיב בצחוק לחלק ההומוריסטי ובשלב מאוחר יותר להתייחס ברצינות לחלק הביקורתי שבמסר.
ההומור יכול להיות כלי שימושי למנהלים להעביר מסר ניהולי מבלי להיתפס כמטיפים. כמו למשל תליית שלטים מצחיקים המעבירים מסר ניהולי.
להומור יש חלק אינטגרלי בהפחתה של מתחים ועימותים. הוא יוצר אווירה של שייכות וייחודיות ופורץ חומות ומחסומים.
להומור תפקיד חשוב בהתמודדות עם שינויים ועם כישלונות, מאחר והוא מאפשר לשמור על נקודת מבט רחבה, מבלי להיתפס לפרטים.
ההומור ככלי לפיתוח גישה היצירתית
אקלים ארגוני, המטפח שהות נעימה בעבודה, הוא מנוף ליצירתיות בארגון. הנאה בעבודה היא דרישה חיונית לצמיחה יצירתית והיא ניתנת ליישום באמצעות שימוש בצחוק ובהומור בעבודה. מחקרים מראים, כי מנהלים ואנשי עסקים, החשופים להומור בעבודתם, הופכים ליצירתיים במיוחד בהזדמנויות בהן הם נדרשים לכך, ולפותרי בעיות הטובים ביותר שניתן למצוא.
מחקרים מראים כי הצחוק וההומור מגבירים את פיתוחם של כישורים רבים:
יכולת ריכוז, יכולת חשיבה מסתעפת, דמיון, פתיחות, רגישות, גמישות מחשבתית, ראיית קשר בין תופעות, הגדרה מחדש של בעיות והגדלת ראש.
כל הגורמים האלה חושפים את המנהלים והעובדים לחשיבה קוגניטיבית ברמה גבוהה ומאפשרים להם חשיבה יצירתית ויצירתיות מעשית.
במאמר "When business can be fun" כותב המאמר (2002) James Poon Teng fatt, מציע לארגונים לערוך, אחת לחודש, יום כיף לעובדים (סרט, הצגה, ארוחה או ביקור במוזיאון). לטענתו, זוהי דרך נוספת להגברת המוטיבציה, ללא עלות גבוהה במיוחד, כאשר היתרונות מהנהגת שיטה זו יגרמו לארגון, בסופו של דבר, להגדיל את רווחיו ולכסות את עלויות עריכת יום הכיף.
לסיכום
הומור הוא כמו שפה סודית שמתעלה על מילים ומדברת ישירות אל הלב. מנהיגים שמכניסים הומור לסגנון התקשורת שלהם לא רק מושכים את תשומת הלב של הצוותים שלהם אלא גם מבטיחים שהמסר שלהם יישמע, מובן וזכור.
הומור במקום העבודה מעורר יצירתיות, חדשנות והשראה, תורם באופן ישיר לבניית וטיפוח קשר עם העובדים ומשפר את התקשורת ואת מעורבות העובדים בחברה.
הוא תורם לחיזוק החוסן והלכידות של הצוותים ומניע אותם להצלחה בדרכים שמעולם לא דמיינו
מול האתגרים והלחצים של השגרה, היכולת של מנהיג למצוא הומור ברגעים קשים, יכולה להיות מגדלור של אור עבור הצוות שלו.
צחוק משותף יוצר תחושה של אחדות, אחווה ותמיכה הדדית שיכולה לעמוד בכל משבר, כמו לשים לב שהחלב נגמר אחרי ששמת כבר מים חמים. אין יותר שובר לב מיזה.
תחייכו- זה מדבק!
מקורות: הומור בניהול : https://www.leadersnet.co.il/%D7%94%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%A8-%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%94%D7%95%D7%9C/
